Slider

Hoe kan je sales en klantcontact verbeteren met behulp van het DISC?

gesprek

Klantencontact, het liefst hebben we dat dit zo soepel mogelijk verloopt. Maar op welke wijze kan je ervoor zorgen dat je een goede klik hebt met je gesprekspartner? Door bij de ander aan te sluiten. Dit zorgt namelijk voor verbinding en vertrouwen. Hierdoor voelt de ander zich begrepen en kan je beter inspelen op de wensen en behoeften van degene die tegenover je zit. Een DISC-analyse brengt in kaart waar jouw voorkeursstijlen liggen qua communicatie en geeft handvatten hoe je stijlen van anderen kan herkennen. Dit stelt je in staat om je verbale en non-verbale communicatie beter af te stemmen op de klant.

Effectief communiceren met andere stijlen

Het DISC-model bestaat uit vier gedragsstijlen, te weten: Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformisme. Elke gedragsstijl kenmerkt zich door zijn eigen communicatiestijl. Mensen met dezelfde gedragsstijl sluiten vaak makkelijk op elkaar aan omdat ze elkaar begrijpen. Als je met iemand in gesprek bent die een andere communicatiestijl hanteert, kan dat ervoor zorgen dat je elkaar juist minder goed aanvoelt. De sleutel voor een effectieve communicatie zit in het herkennen van de gedragsstijlen van de klant, om vervolgens jouw eigen communicatie hierop aan te sluiten. Hieronder volgen een aantal tips.

Dominantie

Mensen met deze gedragsstijl worden gedreven door resultaten, uitdagingen en vrijheid. Toon zelfvertrouwen en wees helder en duidelijk in je taalgebruik. Richt je in de communicatie op de hoofdlijnen, geef een aantal opties om uit te kiezen en laat zien wat het de ander kan opleveren. Creëer kansen en maak concrete afspraken.

Invloed

Mensen met deze gedragsstijl worden gedreven door erkenning, beïnvloeden en inspireren.
Wees open, enthousiast en zorg voor een vriendelijke sfeer. Toon betrokkenheid en geef aan dat je de ander waardeert. Stel veel vragen en luister actief. Treed niet teveel in detail en kom met sprekende voorbeelden.

Stabiliteit

Mensen met deze gedragsstijl worden gedreven door hechte relaties, samenwerken en een stabiele omgeving. Een vriendelijke en voorzichtige benadering werkt het beste. Kom niet direct ter zake maar maak eerst een praatje en toon interesse. Praat rustig en en probeer conflicten en snelle beslissingen te vermijden.

Conformisme

Mensen met deze gedragsstijl worden gedreven door kwaliteit, nauwkeurigheid en details. Bereid jezelf goed voor, zorg dat je de feiten kent en geef relevante informatie. Beantwoord de ‘waarom’ vragen en focus je op de details. Stel in het begin geen persoonlijke vragen en houd het formeel. Zorg dat je op tijd bent en kom je afspraken na.

Dit is een korte samenvatting van de verschillende communicatiestijlen en geeft een indruk waar je op kan letten bij klantgesprekken. Uiteraard zijn er meer kenmerken te benoemen en zal tijdens een training de inhoud maar ook de praktische toepasbaarheid verder uitgediept worden.

Het DISC-model inzetten

Wil je in jouw organisatie de sales en het klantencontact verbeteren en lijkt het je interessant om te gaan werken met het DISC-profiel? Dan kan je bij HRM Profielen een DISC-certificeringstraining volgen. Tijdens de training leer je hoe je de analyse op een professionele wijze in kunt zetten in jouw werk. Ben je al elders DISC-gecertificeerd, dan kan je in overleg in veel gevallen direct onze DISC analyses inkopen. Naast de DISC-analyse bieden wij ook de drijfverenanalyse aan. Heb je interesse in één van onze producten? Neem dan contact met op met HRM Profielen. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.

Wat anderen ook bekeken

Hoe reageren de verschillende DISC-kleuren op stress

Hoe verbeter ik mijn commerciële vaardigheden