De aannames van DISC

Over DISC bestaan nogal wat misverstanden. Vaak hebben mensen er wel vaag wat over gehoord, de nodige conclusies getrokken en hun mening gevormd. De meest voorkomende misvattingen hebben we voor je op een rijtje gezet.

De onjuiste aannames van DISC

“DISC plaatst mensen in hokjes.”

Niet waar. Waar het bij DISC om gaat, is dat je inzicht krijgt in je voorkeursstijl in communicatie en gedrag. Ook wanneer je dezelfde positie in het DISC model hebt als je collega, dan betekent dat niet dat jullie hetzelfde zijn.

Jij bent rood, geel, groen of blauw!

Ook dit klopt niet. Omdat DISC over gedrag gaat, kun je hier beter zeggen: Je doet rood, geel, groen of blauw. De meeste deelnemers hebben vaak ook niet maar één gedragsstijl. Vaak zijn dit er twee en soms zelfs drie. Daarnaast gaat het om voorkeursgedrag, wat niet wil zeggen dat je je altijd hetzelfde gedraagt.

De DISC kleurentest is een HR instrument. Aan de hand van de universele kleuren rood, geel, groen en blauw wordt je in staat gesteld gesprekken te voeren met betrekking tot persoonlijke -, team -, of leiderschapsontwikkeling.

We hebben dit ooit weleens met ons team gedaan.

Als we verder doorvragen op wat er precies is gedaan, blijkt dat er vaak wel uitleg is gegeven over de profielen maar dat er geen koppeling is gemaakt naar het werk en het samenwerken. Wat ons betreft een gemiste kans!

DISC leent zich perfect voor teamontwikkeling en geeft inzicht in effectieve en ineffectieve interactiepatronen binnen teams. Vanuit dit inzicht kan bijvoorbeeld effectief gewerkt worden aan het verbeteren van de onderlinge communicatie.

“Als manager moet je rood zijn.”

Alweer fout. Elke gedragsstijl is geschikt voor de rol van manager. Een manager met de rode voorkeursstijl zal zich bijvoorbeeld wat directer uitdrukken dan een manager met de groene gedragsstijl. Deze zal zijn woorden voorzichtiger kiezen. Een manager is meer dan alleen een gedragsstijl.

“De ene gedragsstijl is beter dan de andere.”

Alle gedragsstijlen zijn wat ze zijn. De een is niet beter dan de ander. Elke gedragsstijl heeft kwaliteiten en valkuilen. Wanneer je beter inzichtelijk hebt wat een bepaald gedrag voor toegevoegde waarde met zich meebrengt dan kan je hier effectiever op gaan sturen.

“DISC is een test.”

We noemen het vaak wel zo, maar het klopt niet helemaal. Het woord “test” insinueert namelijk dat er sprake is van slagen of niet slagen; van goed of fout.  Er wordt niet getoetst, dus dit is niet het geval. Door middel van DISC krijg je een persoonlijk gedragsprofiel waarin je jouw bewuste en onbewuste gedragsstijl in kaart zijn gebracht.

Ik heb zo’n analyse wel eens op het internet ingevuld.

We raden dit zeer af, maar toch gaan veel partijen voor goedkoop. Een gratis analyse op internet geeft geen nauwkeurig beeld van jouw gedragsprofiel. Bovendien mis je een goede uitleg door een specialist in DISC. Onze mening is dat gratis niet voor niets gratis is. En daarmee wordt goedkoop op de lange termijn een dure keuze.

Wanneer ik het op een ander moment invul, komt er iets heel anders uit.

Niet waar. Op een ander moment invullen verandert je voorkeursgedragsstijl niet. Is dit wel het geval dan kan dan een aantal redenen hebben:

  1. Je hebt de analyse over geanalyseerd. We raden aan om er maximaal 15 tot 20 minuten aan te besteden;
  2. Er heeft zich een ingrijpende gebeurtenis afgespeeld in jouw leven;
  3. Je hebt geprobeerd het systeem te slim af te zijn.

Ongelofelijk dat dit er uitkomt. Het klopt precies!”

Zo ongelofelijk is dat niet: je hebt deze analyse namelijk zelf ingevuld. Het is daarmee een weerspiegeling van jouw zelfbeeld. Het fijne aan een persoonlijk profiel is dat het uitgewerkt is op papier en dat je zo meer achtergrond krijgt over jouw gedrags -en communicatiestijl.

DISC inzetten binnen jouw vakgebied?

Wil je meer weten over DISC? Neem dan contact met op met HRM Profielen. Bij ons leer je tijdens de DISC certificeringstraining hoe je een de DISC analyse op een professionele wijze in kunt zetten in jouw werk. Ben je al elders voor DISC gecertificeerd, dan kan je in overleg in veel gevallen direct onze analyses inkopen. We bieden ook de drijfverenanalyse aan. Heb je interesse in één van onze producten? Neem gerust contact op, we informeren je graag over de mogelijkheden.

Anderen bekeken ook

Wanneer is DISC passend?

DISC en de perfecte teamsamenstelling

De zin en onzin van drijfveren