DISC en drijfveren bij werving en selectie

De juiste mensen op de juiste plaats krijgen, het is lang niet altijd even makkelijk. Als HR-adviseur of recruiter heb je er vaak dagelijks mee te maken. Hoe zorg je ervoor dat je mensen weet te selecteren die passen bij jouw organisatie en ook qua functie goed matchen? Met de nodige zorgvuldigheid heb je een functieprofiel samengesteld, de CV- en motivatie-selectie gedaan en de eerste gesprekken gevoerd. Uiteindelijk wordt de keuze gemaakt en zal een nieuwe medewerker worden aangenomen. Het was een aangenaam gesprek en jullie leken echt op een lijn te liggen wat betreft verwachtingen en ideeën.

Maar naar verloop van tijd, blijkt het toch tegen te vallen. Waar het eerst de perfecte kandidaat leek, blijven initiatieven uit, worden afspraken niet nagekomen en past degene minder goed bij de organisatiecultuur als gehoopt. Degene lijkt niet op zijn plek te zitten en de match was toch niet zo ideaal als in eerste instantie gedacht. Voor zowel organisatie als kandidaat is dit teleurstellend en niet wat je wilt. Naast werkrelaties, zie je dit ook terug in gewone relaties; het begon zo goed maar het bleek toch niet te werken.

Drijfveren; de motor achter DISC

Hoe kan het dat de verwachtingen zo anders waren? Waarom leek het zo perfect en blijkt het na een tijd toch niet te werken? Dit heeft vaak voor het grootste deel te maken met verschil in drijfveren. Waar je in gedrag elkaar tegemoet kunt komen, is dat bij drijfveren een stuk lastiger. En juist de drijfveren is iets wat je niet gelijk bij iemand ziet.

Het ijsbergmodel

Als we kijken naar het ijsbergmodel van McClelland staat het deel boven water voor gedrag, kennis en vaardigheden. Dus “wat doe je, wat laat je zien”. Dit is het zichtbare gedeelte, dit wordt in kaart gebracht met een DISC-gedragsanalyse. Deze analyse maakt inzichtelijk waar je voorkeursgedrag ligt. Onder de waterlinie vind je iemands opvattingen, overtuigingen, normen en waarden. Kortom, iemands drijfveren. Dit is het onzichtbare deel, het “waarom achter gedrag”. Met de drijfverenanalyse kijk je naar wat je motiveert, waarvoor je in beweging komt.

Drijfveren vormen dan ook de motor achter gedrag, daarom kan je DISC eigenlijk ook niet los zien van drijfveren. Hoewel ze beiden al voor waardevolle informatie zorgen, maakt de interactie tussen de analyses dat kwartjes gaan vallen en dat er dieper inzicht wordt verkregen. Vanuit deze gecombineerde uitkomsten kunnen er veel betere keuzes worden gemaakt op het gebied van bijvoorbeeld een volgende carrièrestap of bij geschiktheid voor een bepaalde functie. De combinatie zorgt er namelijk voor dat je een voorspelling kan doen over iemands toekomstige gedrag in desbetreffende functie. Maar ook of de drijfveren aansluiten bij de organisatiecultuur.

Werving en selectie

De DISC- en drijfverenanalyse kan dan ook een bijzonder effectief hulpmiddel zijn bij selectiedoeleinden. Door te combineren kan je je gesprek richting geven en de juiste vragen stellen om verbanden helder te krijgen. Daarbij moet wel gezegd worden dat het hier niet om een beoordelingsmethodiek gaat. Combinaties zijn dan ook niet in beton gegoten. Ga samen het gesprek aan om te kijken hoe de combinaties in de praktijk werken. Dit zal helpen om een goede afweging te maken of iemand bij een bepaalde functie past of niet. En uiteindelijk doe je daar zowel de organisatie alsook de potentiële kandidaat een plezier mee.

DISC en drijfveren inzetten

Wil je meer weten over de DISC- en drijfverenanalyses? Dan kan je bij HRM Profielen een DISC- en drijfverencertificeringstraining volgen. Tijdens de training leer je hoe je de DISC- en drijfverenanalyses op een professionele wijze in kunt zetten in jouw werk. Ben je al elders DISC- en drijfveren gecertificeerd, dan kan je in overleg in veel gevallen direct onze analyses inkopen. Heb je interesse in één van onze producten? Neem dan contact met op met HRM Profielen. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.

Anderen bekeken ook

Werkgeluk, wat betekent dat voor millennials?

Sluiten jouw drijfveren aan bij de bedrijfscultuur?

Recruitment; de juiste mensen op de juiste plek