DISC Profiel

Welk DISC Profiel ben ik?’ – Er is een eenvoudig antwoord, je bent namelijk geen DISC Profiel. Je bent niet rood, groen of blauw om in hokjes te spreken. DISC gaat om gedrag en waar jouw voorkeur ligt. De meeste mensen hebben dan ook niet één gedragsstijl maar meerderen. Daarbij is het ook niet zo dat je je dan altijd zo gedraagt. Hieronder lichten we het verder toe en helpen we je een DISC profiel juist te interpreteren.

Een DISC profiel geeft een overzichtelijk weergave van iemand zijn of haar gedragsprofiel.

Wat is een DISC Profiel?

Het DISC Profiel, ook weleens foutief gespeld als het DISK Profiel, is gebaseerd op het DISC model. Het geeft op een eenvoudige wijze inzicht in de verschillende gedragsstijlen van een individu. Simpel gezegd geeft het antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe gedragen we ons?
  • Hoe reageren wij op onze omgeving?

Met behulp van een vragenlijst worden deze verschillende voorkeursstijlen in kaart gebracht en verwerkt tot een DISC profiel. Elk individu is uniek en dat maakt ook dat elke uitslag uniek is. Je kan bepaalde voorkeuren hebben maar bij iedereen werkt dat anders.

DISC vertaalt zich naar een analyse van jouw profiel

Je krijgt in deze analyse onder andere inzicht in:

  • Gedrag in basis en respons
  • Een positionering in het teamweb
  • Omschrijvingen met betrekking tot jouw voorkeur in gedrag en communicatie;
  • Inzicht in kwaliteiten, ontwikkelpunten en valkuilen;
  • Tips en tricks voor collega’s en leidinggevenden.

Er is nog veel meer te ontdekken over jouw DISC profiel. Bekijk welke inzichten er nog meer beschreven worden in de DISC analyse van HRM Profielen.

Het DISC profiel is gebaseerd op het DISC model. Bekijk hier het kleurenkwadrant van DISC.

Uitleg over het DISC Profiel

Voordat we verder ingaan op het profiel lichten we eerst kort het DISC model toe. Het  is opgebouwd uit twee assen:

  • X-as – introvert versus extravert
  • Y-as – mensgericht versus taakgericht.

Door deze assen te combineren krijg je de vier kwadranten van DISC.  Elk kwadrant staat voor een letter en wordt gekenmerkt door een bepaalde kleur. Ze staan voor:

  • Dominantie (rood)
  • Invloed (geel)
  • Stabiliteit (groen)
  • Conformisme (blauw)

Is deze informatie nieuw voor jou? Bekijk dan hier meer informatie over het DISC model.

Het DISC profiel geeft omschrijvingen aan de hand van de kleuren rood, geel, groen en blauw.

Wat kan je met een DISC profiel?

Zoals al eerder gezegd heeft iedereen elk van deze vier DISC kleuren in meer of mindere mate in zich. Het DISC profiel geeft inzicht in de voorkeuren van iemand en dus ook wat de sterke en mogelijke ontwikkelpunten zijn. Daarnaast geeft het inzicht in welke manier van communiceren bij je past en wat op welke wijze je het prettig vindt om samen te werken. Het is een toegankelijk instrument om inzichtelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is.

  • DISC rood staat voor het vurige rood
    • Hoe gaat iemand om met uitdagingen en problemen?
  • DISC geel staat voor het zonnige geel
    • Op welke wijze wordt een ander overtuigd?
  • DISC groen staat voor het aardse groen
    • Hoe reageert iemand op veranderingen en tempowisselingen?
  • DISC blauw staat voor het heldere blauw
    • Hoe gaat iemand om met regels en procedures?

De kleuren zorgen voor een uniforme taal die gebruikt kan worden binnen verschillende vakgebieden.

Twijfel je nog of het voor jou passend is? Er zijn veel verschillende toepassingsmogelijkheden voor DISC.

Hoe komt het profiel tot stand?

Met behulp van een test (vragenlijst) worden deze verschillende voorkeursstijlen in kaart gebracht en weergegeven. In totaal worden er 24 stellingen voorgelegd waarin je vier onderwerpen op volgorde van belangrijkheid dient te zetten.

De antwoorden op deze stellingen vertalen zich vervolgens in het rapport naar een DISC grafiek en de positionering in het teamweb. Op basis hiervan wordt het DISC profiel verder beschreven en krijg je een compleet beeld van een gedragsprofiel.

Je handelt anders onder druk dan in ontspanning

Een gedragsprofiel is complex te noemen. We handelen anders wanneer we onder druk staan. Dit is terug te zien in het rapport door middel van een basisstijl en een responsstijl.

Een DISC Profiel gratis uitproberen bij HRM Profielen?

Kan ik een gratis DISC Profiel uitproberen?

Op internet worden ze wel aangeboden; het maken van een gratis DISC profiel of DISC analyse. Uiteraard klinkt dit aanlokkelijk maar onze ervaring is dat het geen nauwkeurig beeld geeft van jouw gedragsprofiel. Vaak is het te algemeen en als je het nog eens invult, komt er een ander profiel uit.

Gratis is naar onze mening niet voor niets gratis.

Wij raden daarom aan om te werken met professionals die gecertificeerd zijn en met betrouwbare analyses werken. Op deze manier krijg je een accuraat beeld van jouw gedragsprofiel. Daarnaast kan een daarvoor opgeleide DISC specialist jou de goede uitleg geven zodat je er ook daadwerkelijk wat aan hebt. Wil je weten hoe een DISC Profiel eruit ziet?

Download hier voor een DISC voorbeeldprofiel.

Wil je meer weten over de mogelijkheden dan kan je in contact komen via onderstaande button.

Wil je aan de slag met DISC? Laat je dan snel certificeren!

✔️ Gecertificeerd in één dag (online of fysiek te volgen) ✔️ Met 20 jaar ervaring leren we je de theorie perfect in te zetten ✔️ Gegeven door Wim Speek, een ervaren trainer die jou de fijne kneepjes perfect bij kan brengen.

Anderen bekeken ook

Waar kom jij je bed voor uit?

De perfecte aanvulling op DISC zijn de drijfveren van Spranger. Het gaat nu minder om gedrag, maar om de innerlijke motivatoren. Waarom doe je wat je doet? En hoe kan inzicht hierin je helpen in jouw dagelijkse bezigheden?

Hoe word ik een DISC trainer?

Je bent overtuigd van DISC en je wilt er mee aan de slag. Waar begin je met het maken van een keuze? Er zijn veel verschillende aanbieders van opleidingen en hoe weet je welke de beste voor jou kan zijn?

Bekijk onze DISC-. drijfveren en teamanalyses om aan de slag te gaan.

Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

Er is nog veel meer mogelijk dan alleen DISC. Welke smaken zijn er en hoe kan je analyses gecombineerd inzetten?