Hoe communiceer ik effectief met andere DISC stijlen?

Welke communicatiestijlen zijn er te onderscheiden aan de hand van DISC?

Communicatie, we hebben er bijna de hele dag mee te maken. Het is de interactie tussen twee of meerdere mensen waarbij informatie of een boodschap overgebracht wordt. Daarbij is er altijd sprake van een zender en een ontvanger. Maar hoe komt het dat je met sommige mensen een klik hebt en met anderen juist niet? Vaak heeft dit te maken met verschillende communicatiestijlen. Mensen met dezelfde communicatiestijl sluiten vaak gemakkelijker op elkaar aan dan mensen waarbij deze stijl ver uit elkaar ligt.

Wanneer je weet waar iemands voorkeur naar uitgaat, kan je daar in je gesprek op aansluiten. Hierdoor ontstaat er onderling gemakkelijker verbinding en vertrouwen. Mensen voelen zich dan begrepen en werken actiever mee. Dit kan in verschillende samenwerkingsverbanden nuttig zijn. Denk hierbij aan een leidinggevende in het aansturen van medewerkers, maar ook collega’s onderling of in het contact met klanten. Door andermans stijl te herkennen, kan je beter inspelen op de wensen en behoeften van degenen die tegenover je zit.

Effectief communiceren met andere stijlen

DISC geeft een beschrijving van jouw voorkeursstijlen qua communicatie en het geeft handvatten hoe je stijlen van anderen kan herkennen. Elke gedragsstijl uit het DISC model kenmerkt zich door zijn eigen communicatiestijl.

Communiceren met rood gedrag (dominantie)

Mensen met deze gedragsstijl komen zelfverzekerd over en communiceren op een heldere en directe wijze. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent en richt je op de hoofdlijnen. Wees niet te wollig maar blijf concreet en to the point. Beargumenteer met feiten en geef ook ruimte om de ander beslissingen te laten nemen.

Communiceren met geel gedrag (invloed)

Deze mensen herken je aan hun enthousiaste, energieke en positieve grondhouding. Zorg voor een vriendelijke toon en creëer een gezellige sfeer. Toon interesse, betrokkenheid en laat de ander blijken dat je hem of haar aardig vindt en waardeert. Stel vragen en luister actief.

Communiceren met groen gedrag (stabiliteit)

Deze mensen komen geduldig, kalm en bescheiden over. Zij vinden een veilige omgeving prettig, creëer daarom een ontspannen sfeer. Praat met een rustige gelijkmatige stem, luister goed en vraag door. Geef de ander bedenktijd wanneer je een reactie verwacht.

Communiceren met blauw gedrag (conformisme)

Mensen met deze gedragsstijl komen vaak formeel over en richten zich vooral op cijfers en feiten. Bereid je daarom goed voor en zorg voor een gedegen onderbouwing. Wees op tijd en houd in het begin afstand. Bied ruimte om na te denken en om te analyseren. Maak duidelijke afspraken en kom deze na. Inzicht krijgen in communicatiestijlen zorgt ervoor dat je je gesprekspartner beter gaat begrijpen, waardoor effectievere communicatie zal ontstaan. Dit draagt weet bij aan het behalen van je doelen en resultaten.

Het DISC model inzetten

Wil je meer weten over het DISC model? Dan kan je bij HRM Profielen een DISC certificeringstraining volgen. Tijdens de training leer je hoe je de DISC analyse op een professionele wijze in kunt zetten in jouw werk.

Ben je al elders DISC gecertificeerd, dan kan je in overleg in veel gevallen direct onze DISC analyses inkopen. Naast de DISC analyse bieden wij ook de drijfverenanalyse aan. Heb je interesse in één van onze producten? Neem dan contact met op met HRM Profielen. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.

Anderen bekeken ook

Commerciële vaardigheden verbeteren met DISC

Omgaan met feedback

Leidinggeven en de meerwaarde van DISC