Slider

Black Friday en DISC; kan je hier een koppeling maken?

Wat kan DISC voor je betekenen in relatie tot Black Friday?

Black Friday en DISC; kan je hier een koppeling maken?

Bekijk direct onze Black Friday aanbieding!

Het zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn; vandaag (25 november 2022) is het Black Friday. Al is het tegenwoordig niet alleen vrijdag maar ook de week ervoor en minimaal het weekend erna. Er worden unieke aanbiedingen gedaan die hopelijk de consument aanzetten om meer te gaan kopen. Aan de hoeveelheid reclames zal het in ieder geval niet liggen.

Waar komt Black Friday eigenlijk vandaan?

Oorspronkelijk komt de term uit de Amerikaanse stad Philadelphia. De dag na Thanksgiving hadden de meeste werknemers vrij en gingen de stad in om te winkelen. Het verwijst naar de enorme verkeersdrukte in en rond de stad op die dag. Later, rond 1981, werd het ook gekoppeld aan het begrip dat winkeliers op die dag ‘in het zwart’ komen te staan. Wat wil zeggen dat ze op die dag winst maken en uit de rode cijfers komen. (Bron: Wikipedia)

In Nederland neemt de populariteit elk jaar toe. Het wordt een steeds grotere uitdaging om je te onderscheiden van de concurrent. Hoe kan jij jouw dienst of product perfect laten aansluiten op je doelgroep? Vanuit de theorie van DISC helpen we je graag een handje om jouw perfecte aanbieding voor Black Friday te creëren.

Red Friday – een actie voor de hoge D-stijl.

Zorg voor een duidelijk beschreven actie. Een unieke kans die alleen vandaag of dit weekend te verkrijgen is. Maak duidelijk wat het diegene oplevert en welke resultaten er mee behaald kunnen worden. Richt je in jouw communicatie vooral op de hoofdlijnen. De rode gedragsstijl beslist snel en hoeft niet per se alle details voorgeschoteld te krijgen.

Laat de persoon gebruik maken van de actie door een eenvoudige handeling welke zelfstandig uitgevoerd kan worden. Het moet van goede kwaliteit, liefst het beste in zijn soort, en in ieder geval direct verkrijgbaar zijn. Heeft de rode klant vragen? Kom dan zelfverzekerd over en laat blijken dat je er ook echt verstand van hebt. Bij twijfel of ondeskundigheid wordt er namelijk niets gekocht.

Yellow Friday – een actie voor de hoge I-stijl.

Beschrijf de voordelen, wat het allemaal in positieve zin oplevert en breng de boodschap op een luchtige en sprankelende manier. Laat alle opties zien. De gele gedragsstijl houdt namelijk van meerdere mogelijkheden waaruit gekozen kan worden. Tenzij alles leuk is, dan kan er opeens meer aangeschaft worden dan de planning was. Enthousiasme kan je namelijk niet temmen.

Ga een gezellig praatje aan, maak er een leuk gesprek van met op z’n tijd een grapje. Wees erop voorbereid dat de hoge I nog weleens van gedachte kan veranderen. Help diegene er desnoods een beetje mee om de ideeën te ordenen. Laat blijken dat je deze persoon bijzonder sympathiek vindt en maak complimenten over de goede keuzes.

Green Friday – een actie voor de hoge S-stijl.

Kijk in je vaste klantenbestand en bied een product dat altijd gekocht wordt, met korting aan. Een vaste klantenactie doet het goed bij de hoge S-stijl. Het benoemen van nieuwe mogelijkheden en veel andere opties, kan tot keuzestress leiden waardoor er niets gekocht wordt. Houd het dus overzichtelijk en vertrouwd.

Stel je vriendelijk en belangstellend op en informeer hoe het gaat. Daarbij moet het wel oprecht overkomen, snelle verkooppraatjes werken averechts. Degene voor het blok zetten of teveel pushen werkt ook niet, geef de hoge s-stijl de tijd om een beslissing te nemen. Het kan even duren maar als deze klant eenmaal de commitment aangaat, heb je er een trouwe, vaste klant bij.

Blue Friday – een actie voor de hoge S-stijl.

Zorg ervoor dat je aanbod van goede kwaliteit is en dat ook de details kloppen. Maak je er dus niet te makkelijk vanaf maar ga nauwkeurig te werk. Een hoge c-stijl heeft zijn huiswerk gedaan en zal weten wat de kosten waren vóór de aanbieding. Dus kom niet met een voorstel dat niet klopt, dan haakt de blauwe stijl af en komt nooit meer terug.

De hoge c-stijl is goed op de hoogte, dus zorg ervoor dat jij dat ook bent. Stel je niet te amicaal op maar houd gepaste afstand. Richt je vooral op het product, de feiten en de cijfers. Een gezellig kletspraatje wordt eigenlijk niet echt gewaardeerd. Laat je niet afschrikken door de kritische vragen maar beantwoord deze rustig en laat je expertise zien. Daarmee overtuig je de blauwe stijl.

Uiteraard willen we benadrukken dat mensen meer zijn dan een kleur. Maar het kan nooit kwaad om je te verdiepen in je klant en aan te sluiten waar diens behoefte zit. Zo maak je het voor jezelf en ook voor je klant het leukst.

HRM Profielen wenst iedereen in ieder geval een colorful Friday!

Bekijk direct onze Black Friday aanbieding!

Anderen bekeken ook:

Hoe kan DISC helpen bij sales?

Commerciële vaardigheden verbeteren aan de hand van DISC?

Doelen bereiken met DISC.

– – – – – – – – – – – –

Black Friday aanbieding HRM Profielen!

Helaas is de aanbieding niet meer van toepassing voor dit jaar.

Ga terug naar het artikel over Black Friday

– – – – – – – – – – – –