Het was 27 februari 2020 toen in Nederland de eerste melding werd gemaakt van Corona. De start van een bewogen en ingewikkelde periode waarbij er veel van mensen werd gevraagd. Een quote die naar ons idee van toepassing is op deze periode is van Charles Darwin:
“It is not de strongest of the species, nor de most intelligent. It is the one that is most adaptable to change.”
Nu precies twee jaar later zijn bijna alle maatregelen komen te vervallen en mogen we gelukkig weer heel veel. Het oude normaal lonkt weer of is er wellicht sprake van een hernieuwd normaal. Want naast dat we weer overal naartoe mogen, onbeperkt met elkaar kunnen afspreken en naar kantoor kunnen, is er toch ook wel veel veranderd.
Werken anno nu
De arbeidsmarkt heeft wat dat betreft het nodige te verwerken gehad en veel organisaties zijn onder druk komen te staan. Er zijn branches die het nauwelijks hebben gered en er zijn bedrijven die juist opgebloeid zijn in deze tijd. Nu het weer de goede kant op lijkt te gaan, is de vraag naar personeel enorm. Het lijkt alsof iedereen op zoek is naar nieuwe medewerkers. Overal zie je openstaande vacatures. Het belang van goede mensen binnen halen maar juist ook de huidige medewerkers behouden, is dan ook groot. Hoe kan je dat het beste aanpakken?
Recruitment in 5 stappen
De juiste mensen op de juiste plek, dat is waar je als organisatie naar wilt streven. Hoe bereid je je voor op een eventuele volgende keer? Of hoe zorg je ervoor dat je de huidige team weer op orde krijgt?
De stappen die hiervoor genomen kunnen worden, zijn de volgende:
1. Zorg ervoor dat je helder hebt wat voor persoon je voor welke functie wilt.
Daarbij kan je kijken naar de huidige bezetting; welke gedragsstijlen zijn aanwezig in het team en op welke punten ontbreekt er nog iets?
2. Wat is de organisatiecultuur?
Door inzicht in de bedrijfscultuur van je organisatie ben je beter in staat om het drijfverenprofiel van de gewenste nieuwe medewerker te bepalen. Zo kan er gerichter gezocht worden.
Sluiten de drijfveren aan op jouw bedrijfscultuur?
3. Stel de juiste vacature tekst op.
Aan de hand van bovenstaande informatie kan er gericht een vacature tekst opgesteld worden. Op deze manier vergroot je de kans om mensen aan te trekken die ook echt geïnteresseerd zijn en die zich aangesproken voelen door wat er van hen verlangd wordt.
4. Vergroot je inzicht met het inzetten van de DISC- en drijfverenanalyse.
Neem een DISC- en drijfverenanalyse af bij potentiële kandidaten om te kijken of het profiel aansluit de functie en organisatie. Let op, de analyse dient als hulpmiddel voor het gesprek en mag niet leidend zijn als selectiemiddel.
Lees hier meer over het DISC model.
5. Bepaal of er een match is aan de hand van het gesprek.
Bespreek in het gesprek helder wat er van de ander verwacht wordt en kijk of de match tussen de persoon en de functie, maar ook tussen de persoon en de organisatie kloppend is. De analyses zijn een goed uitgangspunt om het gesprek aan te gaan. Een match tussen de drijfveren van een kandidaat en hetgeen de organisatie vraag, zorgt voor motivatie en werkplezier. Dit draagt bij aan een duurzame samenwerking en is zowel voor organisaties als voor nieuwe medewerkers van grote meerwaarde.
Wil je nog meer lezen over recruitment?
Personeel behouden
Naast het werven en selecteren van de juiste mensen, is het behouden van het huidige personeel net zo belangrijk of wellicht belangrijker. Als we iets geleerd hebben van de afgelopen twee jaar is dat personeel je belangrijkste goed is.
- Investeer in je huidige personeel. Maak tijd en ruimte om naar ze te luisteren;
- Onderzoek waar hun behoefte zit en op welke vlakken zij zich willen ontwikkelen;
- Werk met een plan zodat er gericht stappen gemaakt kunnen worden en medewerkers duidelijk voor ogen hebben wat hun toekomstperspectief is.
De DISC- en drijfverenanalyse van HRM Profielen
Ben je recruiter of HR-professional en wil je graag gaan werken met de DISC- en drijfverenanalyse? Dan kan je bij HRM Profielen de certificeringstraining volgen. Ben je al elders gecertificeerd dan kan je in veel gevallen direct onze analyses inkopen. Heb je interesse in een van onze producten? Neem dan contact met op met HRM Profielen. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.
Anderen bekeken ook
Hoe kunnen drijfveren de HR-professional helpen bij recruitment?